بلاگ, دوربین مداربسته

دوربین مداربسته چیست و چگونه کار می کند؟

دوربین مداربسته چیست و چگونه کار می کند؟

دوربین مداربسته یا CCTV

دوربین مداربسته یا CCTV سیستمی است که در آن تمام عناصر از دوربین ها گرفته تا دستگاه های ضبط تصویر، به هم متصل می شوند. از زمان توسعه این سیستم یعنی از سال 1942 تاکنون، دوربین های مداربسته با تغییرات فاحشی مواجه شده اند. در ابتدا این فناوری تنها برای مشاهده تصاویر زنده قابل استفاده بود؛ اما به سرعت به سیستمی تبدیل شد که به کاربران اجازه ضبط تصاویر را می داد. همین امر آن را به یک فناوری امنیتی تاثیرگذار تبدیل کرد.

امروزه صاحبان املاک و کسب و کارهای گوناگون از دوربین مداربسته برای افزایش امنیت و آرامش خود بهره می گیرند.

کاربردهای دوربین مداربسته

دوربین مداربسته برای اولین بار توسط آلمانی ها برای مشاهده پرتاب موشک های V2 استفاده شد. از آن زمان، این فناوری به فناوری جامع دوربین امنیتی تبدیل شده و ما امروزه از آن استفاده می کنیم. از ساختمان های عمومی گرفته تا دفاتر خصوصی و خانه های مسکونی، از دوربین های مداربسته جهت مشاهده وقایع در زمان وقوع و همچنین ضبط تصاویر برای نظارت استفاده می شود. برخی از کاربردهای رایج دوربین مداربسته عبارتند از:

امنیت منزل مسکونی

منازل دارای دوربین مداربسته امنیتی نسبت به سایر منازل بسیار کمتر در معرض سرقت و تعرض قرار دارند. اگرچه دوربین های مداربسته عکس العملی فیزیکی در برابر سرقت انجام نمی دهند، اما باعث پیشگیری و همچنین پیگیری راحت تر در صورت ارتکاب جرم می شوند.

یکی دیگر از کاربردهای دوربین مداربسته در منزل، برای کنترل فعالیت های پرستار بچه و یا پرستار سامندان است.

نظارت کسب و کار

مشاغل مختلف به چندین دلیل از جمله عامل بازدارنده جرم از دوربین مداربسته استفاده می کنند. بانک ها، دفاتر، طلافروشی ها، صرافی ها، مغازه ها و … مراکزی هستند که همواره به دلیل وجود پول نقد در آن ها مورد توجه سارقین قرار دارند. دوربین های مداربسته می توانند راه حل هایی پیشگیرانه برای وقوع سرقت در این مکان ها باشند.

نظارت بر ترافیک

سازمان های اجرای قانون از دوربین های مداربسته امنیتی برای نظارت بر ترافیک در تقاطع ها و جاده های شلوغ استفاده می کنند. این فیلم ها، که در هر زمان توسط یک افسر قابل مشاهده است، به نیروهای انتظامی اجازه می دهد رانندگانی را که از چراغ قرمز عبور کرده، سرعت غیر مجاز داشته و یا کسانی که بی پروا رانندگی می کنند، شناسایی کرده و ضمن جلوگیری از وقوع جرم جدی، این رانندگان را جریمه کند.

تکنولوژی دوربین های مداربسته چگونه کار می کند؟

تکنولوژی دوربین های مداربسته چگونه کار می کند؟

دوربین مداربسته آنالوگ

سیستم دوربین مداربسته آنالوگ، با اتصال دوربین آنالوگ به یک دستگاه ضبط کننده تصویر دیجیتال (DVR) از طریق کابل های انتقال کار می کنند. DVR فیلم را از دوربین دریافت کرده، فشرده می کند و سپس آن را روی یک هارد دیسک ذخیره می کند تا یا به صورت زنده یا در زمان دیگری قابل مشاهده باشد. این تنظیم همچنین به شما امکان می دهد فیلم را از طریق اینترنت برای مشاهده از راه دور نیز انتقال دهید.

دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)

دوربین های مداربسته تحت شبکه کمی پیچیده تر بوده و به همین ترتیب، گزینه های گران تری هستند. در پیکربندی IP، دوربین مسئولیت DVR شامل، از جمله فشرده سازی، تبدیل و پخش جریانی فیلم از طریق اتصال به اینترنت را نیز برعهده دارند. با این تنظیم، دیگر به DVR احتیاجی نیست. بلکه می توان فیلم را مستقیما روی رایانه شخصی یا NVR (ضبط کننده فیلم شبکه) پخش کرد.

 

انواع سیستم های موجود در بازار

چندین سیستم دوربین مدار بسته مختلف در دسترس عموم قرار دارد. اما هر یک از آنها در یکی از سه دسته زیر قرار می گیرند:

  • سیستم های مدار بسته ساده، که شامل یک دوربین یا چند دوربین است که توسط یک کابل کواکس به یک مانیتور متصل می شود. در یک سیستم ساده، دوربین ها برق خود را از طریق مانیتور تامین می کنند.
  • سیستم های مداربسته مجهز به شبکه اصلی که مانند سیستم ساده کار می کنند، با این تفاوت که به جای اینکه دوربین برق خود را از مانیتور بدست آورد، دوربین و مانیتور هر دو برق خود را  طریق شبکه برق تأمین می کنند. این نوع تنظیم مقیاس پذیری بیشتری را امکان پذیر می کند، زیرا بدون نگرانی در مورد کمبود برق، دوربین های بیشتری به سیستم اضافه می شوند.

سیستم های دارای قابلیت ضبط، که دارای ضبط کننده های ویدئویی است که امکان حفظ داده ها و توانایی نظارت بر فیلم ها را فراهم می کند. همچنین می توان برای ذخیره سازی اضافی و بازیابی یا انتقال ویدئو ، یک DVR نیز به این سیستم اضافه کرد.

چرا باید از فناوری دوربین مداربسته استفاده کنیم؟

فناوری دوربین مداربسته صنعت نظارت تصویری را به وجود آورده است، که راه حل ایمنی برای صاحبان املاک، مجریان قانون و صاحبان مشاغل در همه جا فراهم کرده است. با رشد و تغییر نیازهای مصرف کنندگان، صنعت نیز با آن همراه شده و محصولات بهتری را با عملکرد و قابلیت اطمینان بهتر ارائه می دهد. با وجود سیستم های موجود در همه محدوده های قیمتی، و با ارائه سطوح مختلف امنیتی، دوربین مداربسته ثابت کرده است که یکی از در دسترس ترین فناوری های پیشگیری از ضرر و نظارت بر ایمنی موجود در بازار امروز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *